اخبار

افتتاح اولین لکوموتیو باز سازی شده پروژه 28 دستگاه (543) و 10 دستگاه (7011)

افتتاح اولین لکوموتیو باز سازی شده  پروژه 28 دستگاه (543) و 10 دستگاه (7011)

 شرکت تجهیزات ناوگان ریلی البرزنیرو با همکاری شرکت احیاصنعت (واگن پارس)،شرکت احیا دیزل الکتریک و فن ژنراتور و بیش از 25 شرکت فعال در صنعت ریلی کشور ، در یک کار تیمی مشترک اولین لکوموتیو بازسازی شده پروژه 28 دستگاه و اولین لکوموتیو بازسازی شده از سری لکوموتیو های شرکت البرز نیرو را  در روز پنجم اسفند ماه 1394 در سرویس بهره برداری قرار داد.

بازسازی لکوموتیوها از سال 1380 آغاز شد لیکن در ادامه بدلیل محدودیت های مالی دچار افت و خیزهای متعددی  شده است. اگرچه با وجود کارخانجات بازسازی لکوموتیو در کرج و همچنین وجود دانش فنی و متخصصین کافی در سطح کشور، ظرفیت کافی برای رفع نیاز بازسازی ناوگان لکوموتیو وجود دارد و حتی امکان صدور خدمات فوق  به کشورهای دیگر نیز میسر است، ولی محدودیت های مالی و عدم حمایت از این صنعت عملاً باعث شده است که هیچگاه ظرفیت بازسازی لکوموتیو در کشور به صورت کامل بهره برداری نگردد.

ضریب اشتغال زائی و گردش مالی داخلی و سهم شرکت های ایرانی در پروژه های بازسازی چندین برابر یک پروژه تولیدی می باشد و لازم است صنعت بازسازی ناوگان پشتیبانی شود.

تخصیص اعتبارات و تسهیلات با نرخ سود مناسب، می تواند یک ابزار مهم در توسعه فعالیت های بازسازی ناوگان در  کشور باشد.

شرکت البرز نیرو و احیا دیزل الکتریک به عنوان دو عضو این کنسرسیوم در نظر دارند، با بهره گیری از حداکثر توان شرکت های داخلی  این پروژه ها را با بالاترین استانداردهای فنی اجرا و محصول خوبی را تحویل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نمایند.

همچنین در این پروژه برای اولین بار سیستم کنترل میکروپروسسوری جدیدی مورد استفاده قرار می گیرد که  قابلیت های فنی بالاتری نسبت به سیستم های قبلی استفاده شده در راه آهن دارد.

لکوموتیو 7011 در قالب پروژه تعمیرات نیمه بازسازی لکوموتیوهای شرکت البرز نیرو در واگن پارس و توسط شرکت احیا صنعت بازسازی شده است. در این پروژه سیستم خنک کاری لکوموتیو از دو فن به سه فن تغییر و تقویت شده است.

 بازسازی لکوموتیو در پروژه 28 دستگاه، بصورت کامل انجام می گیرد و بخش های مختلف لکوموتیو بازسازی یا نوسازی می شوند. از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- بازسازی و  نوسازی کابل ها  Cabling

2- نوسازی سیم ها  Wiring

3- بازسازی کامل شاسی، خیزگیری و احیاء شاسی در حد استاندارد

4- بازسازی کامل بدنه و کابین

5- بازسازی کامل موتور دیزل

6- بازسازی کامل ژنراتور اصلی

7- بازسازی کامل تراکشن موتورها

8- بازسازی کمپرسور و کلیه تجهیزات مکانیکی

9- بازسازی تجهیزات الکتریکی و کابین برق

10- بازسازی توربوشارژر

11- بازسازی تجهیزات کابین لکوموتیو ران

12- بازسازی رادیاتورها، خنک کننده روغن و...

همچنین با تجهیز لکوموتیو به سیستم کنترل میکروپروسسوری Medha  تغییرات وسیعی در کابین برق لکوموتیو  بعمل آمده است.

 برخی تجهیزات نظیر کولر، بخاری، یخچال، صندلی ها و... نیز تعویض و نوسازی گردیده است.

مزایای سیستم کنترل  میکروپروسسوری:

 با نصب سیستم کنترل  میکروپروسسوری  MEDHA بر روی لکوموتیوهای پروژه 28 دستگاه که دارای وضعیت بهتری نسبت به سیستم های مشابه قبلی می باشد این لکوموتیوها را در رده بالاتری قرار می دهد. از جمله مزایای این سیستم عبارتند از:

1-سیستم عیب یاب خودکار (self diagnosis ) که بطور مداوم مدارات داخلی کارتها و اجرای صحیح برنامه های داخل میکروکنترلر ها و همچنین کلیه المانهای سیستم مثل سنسورها را بطور مداوم کنترل می نماید و در صورت بروز عیب مشخص می نماید ، همچنین این سیستم از کلیه ی قطعات لکوموتیو بازخورد گرفته و صحت عملکرد آنها را بررسی می نماید و بدین سان قطعه ی معیوبدر کمترین زمان  به صورت دقیق مشخص می شود.

2-این سیستم می تواند توان تولیدی توسط موتور را به صورت هوشمند بین سیستم های جانبی لکوموتیو (کمپرسور ، فن ها ، .........) و کشش تقسیم نماید.به این صورت که در زمانی که به سیستم های جانبی احتیاج نیست توان این سیستم ها نیز به کشش اختصاص می یابد.

3-اندازه گیری مستقیم سرعت تراکشن موتورها، امکان کنترل بهینه لغزش و افزایش قابل توجه ضریب چسبندگی را میسر نموده است هم چنین این سیستم به طور همزمان جریان تراکشن موتور اندازه گیری کرده و در صورت بروز خطا و یا مشکل در سنسورهای دور سنج، بصورت اتوماتیک بروز لغزش چرخ را از طریق سنجش اختلاف جریان اندازه گیری و اصلاح می نماید. در صورت پارگی کابل  سنسور هر کدام از تراکشن موتورها  و یا حتی سنسور اندازه گیری دور موتور دیزلی با تخمین سرعت از اندازه گیری جریان   و ولتاژ ادامه کار لکوموتیو مقدور است.

4-سیستم کنترل  میکروپروسسوری  با سنجش دقیق جریان مقاومت های دینامیک تحریک ژنراتور اصلی را بگونه ایی کنترل می نماید که چه در زمان ترمز دینامیک و چه در زمان سلف لود این جریان از حد مجاز مقاومتها تجاوز ننماید،لذا می توان در زمان سلف لود دنده لکوموتیو را تا دنده هشت افزایش داد.

5-کلیه پارامترهای حیاتی لکوموتیو و انواع خطاها توسط سیستم ثبت و ضبط می گردد و توسط لپ تاپ و فلش مموری قابل استخراج        می باشد هم چنین یک حافظه خارجی در داخل سیستم تعبیه شده است که در صورت نیاز می توان این حافظه را از داخل سیستم خارج کرده و جهت بررسی اطلاعات به دفتر مهندسی منتقل کرد،ضمنا امکان اضافه نمودن کارتهایی مانند LRMS ( جهت سنجش و پایش از راه دور ) که امکان مشخص نمودن موقعیت مکانی و جغرافیایی لکوموتیو با خطای حداکثر 15 متر و همچنین ارسال اطلاعات مربوط به خطاها و پارامترهای حیاتی لکوموتیو را از طریق سیستم اینترنت موبایل محیا می سازد وجود دارد هم چنین می توان به این سیستم گاورنر الکترونیکی که ساخت همین شرکت می باشد را نیز اضافه نمود.



 
  




 

۹ اسفند ۱۳۹۴ ۱۶:۱۱
تعداد بازدید : ۴,۸۹۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید